Někdy bývá výhodné vytvářet indexované pole. K tomu slouží datový typ array. Indexované pole má všechny prvky jednoho typu a index pole je vždy typu integer.
type pole = array [1..20] of real;
Příklad vytvoří datový typ pole jako jednorozměrné pole 20 prvků typu real.
Je taktéž možné vytvořit vícerozměrné pole.
type sit = array [1..10,1..10] of integer;
Vytvoří pole 10 x 10 celých čísel.
Pro práci s barvami je jednotka CRT vybavena následujícími procedurami.
TextBackground(barva:byte);
Nastaví novou barvu pozadí, určenou číslem nebo předdefinovanou konstantou jednotky.
0 1 2 3 4 5 6 7 |
Black Blue Green Cyan Red Magenta Brown LightGray |
černá modrá zelená modrozelená červená fialová hnědá světle šedá |
TextColor(barva:byte);
Nastaví novou barvu písma. Můžeme použít všechny barvy uvedené u pozadí a navíc tyto:
8 9 10 11 12 13 14 15 |
DarkGray Lightblue LightGreen LightCyan LightRed LightMagenta Yellow White |
tmavě šedá světle modrá světle zelená světle modrozelená světle červená světle fialová žlutá bílá |
Dále můžeme nastavit blikání, přičtením hodnoty 128 nebo konstanty Blink.
Nastavení barev se uchovává v proměné TextAttr, která je deklarována jednotkou CRT. Z uvedeného vyplývá, že lze přiřazovat atributy zobrazení přímo této proměné, namísto použítí jednotlivých procedur. Proměnná TextAttr je typu byte a lze jí přiřadit hodnotu v následujícím tvaru:
TextAttr : = popredi + pozadi*16 + blikani;
Cvičení: Cvičení 19 Cvičení 20