S proměnnými pracujeme pomocí operátorů.
Logické |
|
and or not |
logický součin logický součet negace |
Aritmetické |
|
+ - * / div mod |
součet rozdíl součin desetinné dělení celočíselné dělení zbytek po celočíselném dělení |
Porovnávací |
|
= < > <= >= |
je rovno je menší je větší je menší nebo rovno je větší nebo rovno |
Nejjednodušším příkazem je přiřazení, pomocí kterého proměnná nabývá hodnotu, případně se nahradí aktuální hodnota hodnotou novou. Hodnota musí být kompatibilní s typem proměné.
pocet:=15; jmeno:='Dalibor';
Přiřazení hodnoty proměnné je jednoduchý příkaz. Dalším způsobem, jak může proměnná nabýt hodnotu je výrazem. Např:
obvod:=2*a+2*b;
V jednom výraze můžeme použít i několik operátorů. Pořadí operací je pak možné měnit závorkami ( ).
K psaní svých programů si ze začátku vystačíme se základními procedurami a funkcemi. Většina procedur a funkcí je uložena v jednotkách. Základní je jednotka system. Její jméno v klauzuli uses není povinné, je použita vždy. Tato jednotka obsahuje procedury vstupu a výstupu, práci s řetězci, se soubory a adresáři, matematické funkce a obsluhu chyby programu.
Standardní zařízení počítače pro vstup je klávesnice, pro výstup obrazovka. Dále budeme tedy uvažovat tato zařízení.
Read(promena);
Procedura čte znaky z klávesnice a uloží je do proměnné uvedené jako parametr. Ta může být libovolného typu.
Poznámka: Pokud v programu chceme načítat z klávesnice hodnoty do více proměných užitím procedury Read, tak dochází k chybě. Do první proměné načteme bez problému, ale do následující se umístí "klávesa enter", kterou jsme ukončili předchozí zadání. Z těchto důvodů je výhodnější používat pro vstup z klávesnice výhradně proceduru ReadLn, u které k takové chybě nedochází.
ReadLn(promena);
Procedura čte znaky z klávesnice (až po ukončení zadání klávesou "Enter") a uloží je do proměnné uvedené jako parametr. Ta může být libovolného typu. Následující vstup/výstup se však provede vždy na nový řádek.
Write('Text ....',promena,konstanta,...);
Výstup na obrazovku. Může se použít jedna proměnná (i konstanta), nebo několik, oddělených čárkou. Následující výstup se provede bezprostředně za tento.
WriteLn('Text ....',promena,konstanta,...);
Stejně jako předchozí, následující výstup se však provede vždy na nový řádek.
Výstup je možné řídit dvěma parametry. Jsou to:
Do syntaxe se pak začlení takto:
write(promena:P:PDM);
Promena může být jakéhokoli typu, přičemž u znakových a logických typů nelze použít parametr PDM. Jak ovlivní paremetry výstup je vidět na následujícím příkladu
Zdrojový kód Výstup a:='Ahoj'; {typ string} b:=135.246; {typ real} writeln(a:1); writeln(a:3); writeln(a:5); writeln(a:8); writeln(a:10); writeln(b:7); writeln(b:9); writeln(b:12); writeln(b:9:2); writeln(b:11:3); Ahoj Ahoj Ahoj Ahoj Ahoj 1.4E+02 1.35E+02 1.35246E+02 135.25 135.246
Z uvedeného lze odvodit následující závěry:
Cvičení: Cvičení 1 Cvičení 2 Cvičení 3